-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45222 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

اگر زماني مقبوليت عامه حاكميت ولي فقيه از دست برود, وظيفه حاكم اسلامي چيست؟
از ديدگاه اعتقادي ما( مقبوليت) با(مشروعيت) تلازمي ندارد, يعني( مشروعيت) ولايت فقيه, كه ادامه ولايت معصومان(عليهم السلام) است, منوط به (مقبوليت) آن نيست, و( مقبوليت) فقط به حكومت ديني عينيت مي بخشد, زيرا حاكم ديني حق استفاده از زور براي تحميل حاكميت خويش را ندارد. احتمال عدم مقبوليت نظام اسلامي از سوي مردم, به دو صورت متصور است: اوّل: مردم به هيچ روي حكومت ديني را نپذيرند, در اين صورت اگر فرض كنيم امام معصوم(عليهم السلام) يا فقيهِ داراي شرايط حاكميت, در جامعه باشد, به اعتقاد ما او از جانب خدا حاكم ووالي است, ولي حكومت ديني تحقق نخواهد يافت, زيرا شرط تحقق حكومت ديني پذيرش مردم است. دوّم: اين است كه حاكميت شخصي كه داراي حق حاكميت شرعي است به فعليت رسيده باشد , ولي پس از مدتي عده اي به مخالفت با او برخيزند. اين فرض خود دو حالت دارد: يكي اينكه مخالفان گروه كمي هستند وقصد براندازي حكومت شرعي را ـ كه اكثر مردم پشتيبان آن هستند ـ دارند: شكي نيست در اين حال, حاكم شرعي موظّف است با مخالفان مقابله كند. صورت دوّم: اين است كه بعد از تشكيل حكومت شرعي مورد پذيرش مردم, اكثريت قاطع آنها مخالفت كنند, در اين حال, حاكم شرعي, هنوز شرعاً حاكم است, ولي با از دست دادن مقبوليت خويش, قدرت اعمال حاكميت مشروعش را از دست ميدهد.

پرسشها وپاسخها
استاد محمد تقي مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.